Drukuj
Kategoria: Recenzje

Geometrik 2013


Esplendor Geometrico - UltraphoonNiewątpliwie Esplendor Geometrico należy do najważniejszych grup grających postindustrial (który uważa się za kontynuację niekomercyjnego industrialu). Poza kręgami fanatyków formacja ta jest raczej nieznana na świecie. Muzyka tworzona przez Esplendor Geometrico charakteryzuje się oryginalnym brzmieniem. Zespół posiada też własny punkt widzenia jeśli chodzi o podejście do komponowania muzyki.

Z ciekawego tekstu ,,A Prehistory of Industrial Music'' Briana Duguida wynika iż tradycyjny industrial oparty był na:

• kulcie informacji;

• taktykach szoku;

• zastosowaniu wizualizacji na koncertach;

• użyciu syntezatorów.

Esplendor Geometrico spełnia przynajmniej kilka z tych czyników. 

Zespół powstał w 1980 roku w stolicy Hiszpanii. Z początku w jego skład wchodzili: Arturo Lanz, Gabriel Riaza i Juan Carlos Sastre. Wszyscy oni grali wcześniej, w założonym w 1978 roku, projekcie o nazwie El Aviador Dro y sus Obreros Especializados i inspirowali się dokonaniami Throbbing Gristle. Od 1990 roku do chwili obecnej członkami Esplendor Geometrico  są: Arturo Lanz i Savero Evangelista. Jak wynika z wywiadów w magazynach muzycznych czynnikami, które inspirują duet do tworzenia są:

• sport (bieganie w maratonach, pływanie, jazda rowerem);

• medytacja;

• matematyka (powiązania liczb i struktur muzycznych);

• radość komponowania muzyki.

Esplendor Geometrico przez relatywnie dużą część swojego istnienia kreowało rozpoznawalne brzmienie. Proces ten, jak wynika z ostatnich płyt, jest zakończony sukcesem. Styl opiera się na pętlach perkusyjnych, często budowanych z blach i różnego rodzaju szumów, hałasów. Pętle te mają dość szybkie tempo przez co kompozycje Esplendor Geometrico są czasami pogodne i ,,optymistyczne''. Jest to zupełnie niespotykane w ,,świecie'' postindustrialu, który często zapożycza koncepcje z dark ambientu. Dość monotonne, transowe repetycje pętli są uzupełniane przez muzyków hałasami, dialogami, riffami syntezatorów itp. Warunkiem rozwinięcia pierwotnego pomysłu w utwór jest to aby dany rytm był odporny na działanie czasu.

,,Ultraphoon'' to jedna z ostatnich płyt Esplendor Geometrico. Była ona generowana przez cały 2013 rok. Rejestracji nagrań dokonano w studiach znajdujących się w Madrycie i w Rzymie. Muzycy uważają tą produkcję za jedną z najlepszych w swojej dyskografii. 

Jeśli chodzi o jakość dźwięku, to ,,Ultraphoon'' wyprzedza daleko wszystkie pozostałe dokonania Esplendor Geometrico. Czasami formacje, które dodają do własnej muzyki wiele dysonansowych elementów, takich jak odgłosy pracy maszyn w fabryce, uderzenia w blachy i syntezatorowe szumy, na koncertach wypadają agresywnie i bezkompromisowo. Nie zawsze jednak jakość ich nagrań jest przesiąknięta mocą. Trudno powiedzieć dlaczego tak jest. Być możne ma to związek z produkcją płyt w studio nagraniowym przystosowanym do ,,tradycyjnej muzyki''. Na ,,Ultraphoon'' ominięto te trudności. Wszystkie przemysłowe odgłosy są tutaj bardzo dobrze słyszane. Z informacji zamieszczonych w sieci wynika że jest to rezultatem starannego masteringu. Fianliacji nagrań dokonali Francisco Lopez i Teho Teardo. 

Z uwagi na to że muzycy grający postindustrial rzadko mają jakiekolwiek wykształcenie muzyczne, ich kompozycje to w zasadzie zbiór pewnych idei. ,,Ultraphoon'' ma ich oszałamiającą ilość. Płyta jest odhumanizowana i oryginalna. Czasami tylko kojarzy się z Autechre lub pewnymi produktami  niemieckiego Hymen Records. Sporo jest tutaj zupełnie nowych abstrakcyjnych, sonorystycznych dźwięków. Są one mocno wykręcone i przepuszczone przez efekty.

Obecny postindustrial Esplendor Geometrico stanowi duży krok do przodu w muzyce awangardowej. Dotychczas żadna grupa nie połączyła w tak zadowalający sposób fabrycznego klimatu z brzmieniami idmu. Nie ma chyba też niekomercyjnego albumu w którym skupiono się bardzo na drobiazgach i szczegółach połamanych rytmów.  

Drobnymi mankamentami ,,Ultraphoon'' są:

• mechaniczność muzyki, która kojarzy się czasami z nudnymi albumami techno;

• niszowość, która powoduje że muzyka niezbyt pasuje do wykonywania niektórych codziennych czynności (na przykład ćwiczeń, sprzątania, czatowania w sieci);

• wpływ na zmianę percepcji u słuchacza przy częstym słuchaniu płyty, która powoduje osłabienie jego wrażliwości na dobre tradycyjne, grane na prawdziwych instrumentach utwory.

Są to jednak tak marginalne czynniki że w ogóle nie obniżają niewątpliwej genialności tego dzieła. Można je polecić wszystkim którzy lubią wydawnictwa z wytwórni takich jak Warp Records, Hymen i Ant - Zen.

geometrikrecords.com

Drumcomputer