Listenable Records 2008      

Treponem Pal - Weird MachineIndustrialno metalowy zespół Treponem Pal powstał w 1986 roku we Francji. Początkowo jego muzyka była inspirowana zespołami takimi jak Swans oraz nurtem thrash metal i hardcore. Doskonałe brzmienie wszystkich płyt zespołu po części wynika z tego, że zatrudniał od zawsze ciekawych producentów, wśród których byli:

• Franz Treichler z Young Gods (płyty Treponem Pal, Excess and Overdrive);

• Roli Mosimann ze Swans, Wiseblood (płyta Aggravation);

• Sascha Konietzko z KMFDM (płyta Higher).

"Weird Machine" jest piątym albumem formacji. Na starannie zaprojektowanym digipacku, wydrukowanym w odcieniach szarości, widnieje informacja że płyta jest dedykowana pamięci basisty Killing Joke - Paula Ravena (1961 -2007), który grał również ,głownie podczas tras koncertowych, w Treponem Pal, Ministry i Prong. Partie gitary basowej nagrane przez niego umieszczono w trzech utworach z Weird Machine.

W dziesięciu utworach, na perkusji gra Ted Parsons. Jest on znany przede wszystkim ze swojej aktywności w Swans, Godflesh i Prong. 

Treponem Pal zawsze był zaliczany do grona formacji darzonych respektem. Często słyszy się opinię, że Godflesh wykreował brzmienie polegające na zmiksowaniu grindcore'a z analogowym industrialem wraz ze znaczym spowolnieniem tempa, tak aby muzyka była ciężka i przytłaczająca. Warto jednak zauważyć że tego rodzaju dźwięki były już grane przez Treponem Pal, który jest grupą o dwa lata starszą niż znana formacja Broadricka i Greena.

Treponem Pal posiada swój oryginalny styl. Od zawsze charakterystyczną cechą francuskiej grupy była psychodeliczna sekcja rytmiczna, oryginalny wokal oraz ciekawe rozwiązania stylistyczne.  Pod szyldem Treponem Pal nagrywała duża ilość muzyków. Również na albumie "Weird Machine" słychać sporo ze starego, dobrego stylu tej formacji. Muzycy stosują przede wszystkim naturalne instrumentarium, tj. gitary, bas, perkusja a także nieznaczne ilości syntezatorów oraz samplera. Na uwagę zasługuje interesujący, jakby "zmęczony" wokal Marco Nevesa, który choć nie wszystkim musi się podobać, posiada niewątpliwie ciekawą barwę i z reguły jest nagrywany z małym użyciem efektów.

Utwory z tej płyty są bardzo dobrze zaaranżowane. Gitary grają ostre hardcore'owe riffy (niczym z płyt Pantery). Treponem Pal czerpie sporo inspiracji z tradycyjnego rocka i metalu. Nie sposób też miejscami pominąć porównań do Godflesh. Trochę dziwi fakt, że na Weird Machine pod postacią doskonałych riffów ukrywa się wiele pomysłów charakterystycznych dla zwykłej rockowej muzyki. Ciekawsza jest jednak inna ścieżka w którą skręcił metal industrialny. Trudno ją właściwie zdefiniować. Przykładem mogą tu być płyty późnego Pitch Shifter, czy może Agressivy 69. Te dość późne produkcje zawierają wpływy drum'n'bass i posiadają bardzo ciekawe rozwiązania jeśli idzie o warstwę rytmiczną. Interesujące dlaczego Treponem Pal zaprezentowało na recenzowanym albumie dość proste rytmy oparte na metrum cztery czwarte. Biorąc jednak pod uwagę doskonałe brzmienie materiału można uznać te rytmy za plus. Podobne zabiegi są zresztą na przykład w Chrome, co w niczym nie przeszkadza w odbiorze przekazu poszczególnych kompozycji. Trochę szkoda że na Weird Machine jest tak mało brzmień samplera. 

Reasumując Weird Machine to dobra, ale nie najlepsza płyta Treponem Pal. Nagranie brzmi jednak bardzo dobrze. Sporo jest ciężkich gitarowych riffów. Mało jest elektroniki. Ciekawy wokal nasuwa skojarzenia z mrocznymi zakamarkami ludzkiej psychiki. Ogólnie jest to po prostu duża porcja metalu industrialnego którą wypada znać. Weird Machine z pewnością zaspokoi głód muzyczny fanów Prong, Godflesh, Swans, Chrome, czy Killing Joke, a może nawet wczesnego Pitch Shifter.

Treponem Pal - oficjalna strona

Drumcomputer