Hydrogen Duke Box / Reverb Music 2001

Metamatics-From Death To Passwords Where You Are A Paper Aeroplane

Recenzowany album jest według mnie jedną z ciekawszych pozycji jakie ukazały się na polu IDM - u w ciągu ostatnich kilkunastu lat.

Charakterystyczną cechą pewnych wydawnictw z tego nurtu w tamtym okresie było ciekawe brzmienie materiałów muzycznych. Zbiór producentów w pewien sposób ,,oszalał'' na punkcie, rozwijającej się wtenczas w dość szybkim tempie, technologii VST. Została ona rozpropagowana przez firmę Steinberg, czyli przez producenta między innymi takich aplikacji jak Cubase, Halion, czy Nuendo. Rezultatem fanatycznych zamiłowań do ,,zbiorów algorytmów'' było dość sporo albumów brzmiących bardzo cyfrowo lub ''laptopowo''. To brzmienie jednak z perspektywy czasu wydaje mi się obecnie dość atrakcyjne. W takim właśnie laptopowym nieco gliczowym klimacie grał na początku lat 2000 - nych interesujący projekt IDM z Wielkiej Brytanii - Metamatics. Właściwie nie wniósł on niczego nowego do muzyki w tym sensie że dalej mamy tu utwory w znośny tempie i metrum 4/4, jednak brzmienie Metamatics jest jak dla mnie oryginalne.
Płyta ,,From Death To Passwords Where You're A Paper Aeroplane'' od jakiegoś czasu nie opuszcza mojego odtwarzacza cd w laptopie. Jest to kolekcja abstrakcyjnych dwunastu świetnie zrealizowanych kompozycji w klubowych klimatach IDM. Wszystkie one posiadają specyficzny ,,odcień'' emocjonalny. Są więc miękkie, ,,ludzkie''. Wydaje się to dziwne jeśli przyjąć za fakt, że prawdopodobnie większa część tej muzyki wygenerowana była z drobnych gliczowych elementów. Będą to więc pocięte oprogramowaniem cyfrowo brzmiące próbki hałaśliwych dźwięków. Nawet pady syntetyczne są tutaj dość tekturowe, cyfrowe. Metamatics w tamtym okresie ciekawie ,,ocieplał'' brzmienie. Album ten wypada znać choćby dla interesującego utworu ,,Here To Go'' z enigmatycznym wokalem niejakiej Marie Louise Munchen. Chociaż z perspektywy czasu ta muzyka straciła już nieco swoją aktualność, to nawet teraz brzmi nadzwyczaj dobrze. ,,From Death To Passwords Where You're A Paper Aeroplane'' ogółem to dla mnie arcydzieło muzyki elektronicznej i nie widzę tutaj jakichś poważniejszych wad - zmiksowanie materiału zasługuje na najwyższe noty.
To dzieło sztuki jest przykładem bardzo przemyślanej elektroniki, która jak na kanon IDM nie brzmi egoistycznie. Nie słychać w konstrukcjach jakiejś niepotrzebnej fascynacji technologią produkcji która wiąże się z przyjemnością studiowania budowy aparatury studyjnej oraz możliwościami jej zastosowań. Na albumie daje się słyszeć echa Autechre, Plaid i tym podobnych formacji, ale Metamatics to klasa sama i trudno szukać tutaj jawnego kopiowania cudzych idei.
Warto zwrócić uwagę na to wydawnictwo jak również na pozostałe albumy artysty. Zabieg w postaci ekstremalnego ocieplenia typowo cyfrowych struktur muzycznych oraz uczynienie z kompozycji bardzo emocjonalnych ,,opowieści'' jest niewątpliwie przejawem sporego talentu muzycznego. Fakt ten jest w moim mniemaniu zjawiskiem bezprecedensowym. To plus duża ,,muzykalność'' tego dzieła sprawia że jest ono pozycją którą wypada znać.

Drumcomputer