Sub Rosa 2012

Etat Brut  - Mutations Et Protheses Etat Brut to mniej znany zespół industrialny z Belgii, grający w latach 1979 - 1984. Duet ten wydał około 11-13 albumów na kasetach, rozpowszechniał również kserowane ulotki, grafiki i inne publikacje. Etat Brut grali także koncerty współpracując z takimi zespołami jak chociażby Club Moral.

Dzięki wytwórni Sub Rosa otrzymujemy reedycję materiału z dwóch taśm Etat Brut na profesjonalnej tłoczonej płycie CD opakowanej w formie skromnego lecz pięknego zarazem digipacku. Recenzowany materiał dostępny jest również w formie płyty winylowej.

Muzykę Etat Brut można ze spokojnym sumieniem określić jako industrial. Jej eksperymentalny i artystyczny charakter jest niezaprzeczalny. Do jej tworzenia muzycy użyli szeregu technik stosowanych w tamtych latach przez pionierskie kapele industrialne. Są to: eksperymentalnie i hałaśliwie potraktowane syntezatory analogowe, przetworzone rytmy starych analogowych automatów perkusyjnych, gitara basowa, przetworzony wokal, taśmy, szerokie wykorzystanie odtwarzanych z taśm monologów w miejsce klasycznego wokalu. Muzyka zawarta na "Mutations Et Protheses" oscyluje pomiędzy Dome, wczesnym SPK, i Throbbing Gristle, czy wczesnym Cabaret Voltaire. Teksty i monologi w języku francuskim dodają muzyce szlachetnego i zarazem psychodelicznego charakteru. Towarzyszące im elektroniczne dźwięki generowane przy pomocy syntezatorów analogowych są zarazem brudne i hałaśliwe ale również ciepłe i wciągające. Mają niesamowitą siłę tworzenia surrealistycznej i futurystycznej atmosfery. Materiał zawarty na tej płycie został nagrany i wydany w 1981 roku. 

Recenzowana płyta jest niewątpliwie bardzo dobrą pozycją w kręgu oldschoolowego industrialu i naprawdę warto się z nią zapoznać. Być może nie jest tak dobra jak wczesne szeroko znane płyty Throbbing Gristle czy SPK, nagrana jest z mniejszym rozmachem na mniej rozbudowanym sprzęcie, można byłoby rzec, że nawet w warunkach domowych czy garażowych. Jednak na kilku zaledwie ścieżkach zawarto wiele ciekawych i artystycznych koncepcji. Wydaje się również, że dostępny sprzęt wykorzystano w 100%. Efektem jest sympatycznie brzmiący, totalnie undergroundowy industrial o niepowtarzalnej i oryginalnej atmosferze.

Łebski