Drukuj
Kategoria: Recenzje

Dossier 1992

test dept - atonal & hamburg live

Niniejsza płyta to nagrania koncertowe Test Dept. z 1985 roku, które zostały zarejestrowane podczas legendarnego Atonal Festival w Berlinie a także koncertu w Hamburgu. Warto wspomnieć, iż ten industrialny festiwal odbywał się cyklicznie na początu lat osiemdziesiątych; obok Test Department występowały tam również tacy artyści jak Z'ev, Einstuerzende Neubauten, Laibach czy Cabaret Voltaire.

Z pewnością większość fanów industrialu zna studyjne płyty Test Dept. Słuchając "Atonal & Hamburg Live" przekonałem się, że mimo wszystko warto sięgać po stare nagrania koncertowe i inne perełki. 

Materiał zawarty na tej płycie to typowy old school industrial z wczesnego okresu Test Dept. Zaskakująco bardzo dobra jakość tych nagrań sprawia, że słucha się tego świetnie i materiał ten brzmi współmiernie do innych płyt Test Dept., takich jak chociażby "Beating the Retreat" czy "Ecstacy Under Duress".

Po odpaleniu krążka słyszymy powolne i mocne uderzenia w blachy. Pierwszy utwór jest zdecydowanie wolny ale stopniowo zagęszcza się i rozwija. Tak jakby muzycy testowali dostarczone przecież ze złomowisk instrumenty. Jakość dźwięku jak na tego typu muzykę jest zaskakująco czysta i dynamiczna.

W kolejnym utworze rytmy są bardziej zdecydowane i dynamiczne. Rytualnemu graniu na bębnach towarzyszą szybkie uderzenia w blachy i metal. Jest to bardzo ciekawe, zupełnie inne wykonanie utworu "Eficiency" znanego z albumu "Beating The Retreat". Oprócz rytualnego, transowego grania na bębnach są elementy charakterystyczne dla tego utworu, tj. szybkie, naprzemienne uderzenia w metalowe przedmioty, dźwięki trąbki, atmosfera strajku, bunt, wściekłość.

Kolejnym utworem jest bardzo energetyczny i mocny "Schockwork" Wokalista urozmaica wykrzykiwane prze siebie teksty krótkimi okrzykami. Występują one na przemian z szybkim graniem na metalowych elementach. Całości dopełniają jazgotliwe, lecz przyjemnie wtapiające się w industrialne rytmy, piski szlifierek i innych urządzeń.

Na płycie nie zabrakło również świetnego utworu "Gdansk", który podczas tego koncertu muzycy odegrali głównie przy pomocy dużej ilości blach. Jest to kompozycja, wobec której do dziś nie potrafię przejść obojętnie, może ze względu na treść utworu. Muzyka pasuje do tego monumentalnego, przemysłowego miasta. 

Kolejne utwory kontynuują ten energiczny i żywiołowy przekaz. "Kick to kill" to kolejny dynamiczny i ciężki kawałek oparty o rytualne i transowe łupanie w bębny i blachy, do którego muzycy Test Dept. umiejętnie wplatają nagrane rozmowy i różnego rodzaju jazgoczące dźwięki. Miejscami w tle pojawiają się smutne przetworzone barwy przypominające trąbkę oraz manipulacje zapętlonymi fragmentami chórów. Charakterystyczny i niesamowity trans w jaki wpadają muzycy oraz energia i ciężar metalowego łoskotu kojarzą się z odhumanizowaniem i alienacją człowieka we współczesnym uprzemysłowionym świecie. W "Fist" pojawia się elektroniczny podkład, który szybko zostaje wsparty mocnymi i ciekawymi rytmami granymi na żywo. Utwór ten pochodzi z płyty "The Unacceptable Face Of Freedom" wydanej w 1986 roku.

Na zakończenie mamy bardziej eksperymentalną i częściowo improwizowaną wersję utworu "51st State Of America", który jakby spontanicznie zostaje przedłużony o kolejny improwizowany kawałek. Jeden z muzyków zaczyna spontanicznie wygrywać ciekawy rytm, następnie reszta grupy dołącza i po chwili mamy ścianę dźwięku, rytualnych bębnów, blach, trąb, itp.

Reasumując jest to bardzo ciekawa płyta, godna polecenia fanom industrialu i zespołów takich jak Test Dept., Einstuerzende Neubauten, czy SPK. Jest rzadka i trudno osiągalna ale jeżeli będziecie mieli okazję bierzcie ją w ciemno. 

Test Dept - oficjalna strona

Łebski