1. Słowo wstępne.
„Czyż nie starczy, że ogród jest piękny? Czy muszą w nim jeszcze mieszkać wróżki?"
Pamięci Douglasa Adamsa (1952 - 2001)
Uwaga, niekiedy poznawanie nurtów muzycznych przypomina proces rozpuszczania soli w wodzie: początkowo wrzucane do naczynia kryształki znikają bez śladu, ale w pewnej chwili nastaje taki moment, kiedy wystarczy wrzucić jeszcze jeden kryształek, by z roztworu zamiast owej maleńkiej ,„drobinki” zaczął wyrastać prawdziwy kryształ.

Zaskakuje niektórych produkcja oraz marketing muzyki rozrywkowej, bez względu na gatunek, zwłaszcza w Europie. Jak wynika z pobieżnej analizy zasobów internetu, dość dużo pojawia się wydawnictw ekstremalnych nurtów muzycznych. Najpierw było wielu pionierów, potem ich pomysły się uogólniły ... może okazać się, że określonych stylów muzycznych nie da się naśladować. Możliwe, choć tajemnicze, że niemal zawsze prasa niszczy dobre relacje w zespołach szufladkując pomysły muzyczne wytwarzane przez grupę.
Pismacy a także kreatorzy zinów internetowych posiadają oryginalne przemyślenia filozoficzne, ale nie jest to regułą. Niektórzy naśladowcy formacji przeszli w fazę hibernacyjną inna sprawa, że naśladując cokolwiek nie czeka się aby umysł przetrawił impulsy i na nie zareagował. Kreatorzy zinów internetowych posiadają własne przemyślenia, podejścia i wyodrębnione filozofie. Pod koniec lat 2010 kiedy powstawał ten krótki tekst dość dużo myśli zmierzało w stronę ekstremalnych podejść. Zdaje się, że wszystko za łatwo dopasowywało się do czegoś innego. Ciekawe zapatrywanie na tę kwestię posiadał noblista Rabindranath Tagore (Tagore 2020): „cywilizacja starożytnej Grecji rozwijała się w obrębie grodów i miast. Można stwierdzić iż wszystkie cywilizacje współczesne narodziły się w kolebkach z kamienia oraz cegły. A tego typu dzieła sztuki wywierają głęboki wpływ na umysłowość ludzką ...”. Najbardziej liczny obecnie kraj na świecie czyli Indie, a także poszczególne mniejsze w sensie obszaru kraje azjatyckie wywierają poważny wpływ na umysłowość ludzką. Będąc prawdziwą magią, kraje te mogą jawić się nieprzygotowanemu do rozmyślań umysłowi jako nudne. Mogą być uważane za irracjonalne, zmyślone, macierzowe i losowe, całkowalne. Można zatem zaobserwować ich zdolność do dopasowywania się do ogólnego rezonansu Azji, podobnie do dopasowywania się do siebie kosmicznych puzzli. Muzyka azjatycka prawdopodobnie zmierza w stronę muzyki ścisłej.
2. Komponowanie brzmień elektronicznych.
„Nie próbuję wyobrażać sobie Boga; wystarcza mi odczucie potęgi i majestatu przyrody, o tyle, o ile możemy ją poznać za pośrednictwem naszych niedoskonałych zmysłów”
Albert Einstein
Muzyka elektroniczna zalicza się do dość młodych gałęzi muzyki. Jej zaledwie siedemdziesięcioletnią historię cechuje niezwykle szybki postęp1. Na początku w latach pięćdziesiątych zaczynano prace realizatorskie od prostych eksperymentów w dość skromnych warunkach. Obecnie mamy już cały przemysł elektroniczny pracujący na potrzeby muzyczne. Już w połowie lat 1990 - tych na świecie funkcjonowało kilka tysięcy studiów muzyki elektronicznej. Zatem okazało się, że w przypadku pewnych etapów historii muzyka elektroniczna stała się nie do zastąpienia. Jednak pozostaje ważne to, że podstawowym warunkiem tego, aby człowiek mógł usłyszeć wołanie prawdy oraz na to wołanie odpowiedzieć jest abstynencja myślowa (muzyczna). Abstynencja muzyczna jest zaiste muzykalnością o wielkiej mocy. Dość łatwy dostęp do nagrań sprawia, że reguła 80/20 może być podważana, a nawet łamana po przyjęciu określonej reguły. W skrócie można powiedzieć, że zasada 80/20 oznajmia nam, że w każdej populacji niektóre elementy są bardziej piękne niż pozostałe. W sumie można powiedzieć, że 80 procent wyników bierze się z 20 procent przyczyny. Kilkaset słów składa się na większość naszych rozmów. Zasada ta stosowana do muzyki oznacza, iż ważne są tylko piękne przyczyny oraz, że każda kradzież pomysłów, patentów mści się potem z nawiązką.
Jak mawiał Rene Descartes (1596 - 1650): „Celem studiów powinno być takie kierowanie umysłem, by o tym wszystkim, co mu się narzuca, wydawał sądy niezachwiane i prawdziwe”. Ponadto należy zajmować się tylko tymi przedmiotami, do których poznania w sposób pewny i niewątpliwy umysły nasze zdają się wystarczać2, przy czym warto zauważyć że do wszystkiego jest potrzebna metoda. Widać, że cała metoda polega na porządku i rozłożeniu tego, na co trzeba zwrócić spojrzenie ducha aby odkryć jakąś prawdę [7]. Zadania zawiłe oraz ciemne sprowadza się stopniowo do prostszych - potem można od intuicyjnego ujęcia tych, które są najprostsze ze wszystkich, wznieść się po tych samych stopniach do poznania innych. Aby odróżnić rzeczy bardzo proste od zawiłych i przejść je w porządku, trzeba w szeregu przedmiotów w którym wysnuliśmy bezpośrednio kilka prawd jedne z drugich, zauważyć, co jest najprostsze oraz jak od tego wszystkiego inne jest oddalone bardziej lub mniej lub jednakowo. Potrzeba wszystkie i poszczególne rzeczy odnoszące się do naszego celu przeglądać ciągłym oraz nieprzerwanym ruchem myśli oraz objąć je w dostatecznej enumeracji. Jeżeli w szeregu rzeczy, będących przedmiotem badania, napotyka się coś, czego nasz umysł nie może dość dobrze ująć intuicyjnie, trzeba się przy tym zatrzymać i nie badać dalszych wiążących się z tym kwestii, ale powstrzymać się od zbytecznej pracy. Ważne jest by całą bystrość umysłu skierować na rzeczy najmniejsze i na nich dłużej się zatrzymać, dopóki się nie przyzwyczaimy ujmować prawdy przy pomocy intuicji wyraźnie i jasno, Po to aby umysł stał się przenikliwy powinien ćwiczyć się w badaniu tego co już inni odkryli, ponadto należy przejść metody wykazujące porządek. Jeśli po intuicyjnym ujęciu kilku prostych zdań chcemy z nich wyprowadzić jakiś inny wniosek, pożytecznie jest przebiec je właśnie ciągłym i nigdzie nieprzerwanym ruchem myśli, zastanowić się nad ich wzajemnymi stosunkami oraz utworzyć wyrażne pojęcie o więcej z nich równocześnie, o ile to jest możliwe, w ten sposób nasze poznanie staje się pewniejsze, co powiększa zdolności.

Posługiwać się należy wszelkimi środkami pomocniczymi rozumu, zmysłów i wyobraźni aby proste zdania ująć przy pomocy wyraźnej intuicji, po to aby co nieznane poznać przez należyte zestawienie z tym, co znane, już to by wynaleźć rzeczy, które tak ze sobą powinny być porównane, żeby się nie pominęło żadnego środka zaradności ludzkiej. Kiedy jakieś zagadnienie rozumiemy doskonale, to należy je oderwać od wszelkiego zbędnego pojęcia, sprowadzić do formy najprostszej oraz przy pomocy enumeracji podzielić na jak najmniejsze części. W przypadku kiedy mamy do czynienia z rzeczywiście rozciągłymi ciałami możemy zastosować również reguły po to by w całości przedłożyć je wyobraźni przy pomocy samych figur, w ten sposób bowiem rozum ujmuje je znacznie szybciej. Następstwem sukcesów badań fizycznych jest wszechobecność metod i koncepcji fizycznych a także spore oczekiwania związane z ich wykorzystaniem. Okazuje się, że barwy, dźwięki, przestrzeń, czas wiążą się wzajemnie w różnorodny sposób tworząc w umyśle badacza nastroje, uczucia. Z tego splotu wyłania się to co zdaje się być stosunkowo trwalsze i bardziej konkretne, zapada w pamięć oraz wyraża się w figurach. Pomocne jest także kreślenie tych figur i przedstawianie ich zmysłom zewnętrznym, aby w ten sposób podtrzymać uwagę naszych myśli. Pomocne jest także częstokroć kreślenie tych figur przedstawianie ich zmysłom zewnętrznym, aby w ten sposób łatwiej podtrzymać uwagę naszych myśli. Co w istocie nie wymaga bezpośredniej uwagi ducha, chociażby było potrzebne do wniosku, lepiej jest oznaczyć za pomocą bardzo krótkich znaków aniżeli całych figur - pamięć nie będzie mogła się mylić, a mimo to tymczasem myśl nie będzie się rozpraszała, aby zatrzymać jedne rzeczy, podczas kiedy jest zajęta dedukcją drugich. Daną trudność należy przebiec bezpośrednio, abstrahując od tego, że pewne jej terminy są znane, a inne nieznane, i ujmując intuicyjnie wzajemną zależność jednych od drugich przy pomocy realnych rozumowań. Do tego wymagane są jedynie cztery operacje czyli dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie: dwoma ostatnimi z nich nie będzie trzeba często się tu posługiwać, by z jednej strony niczego niepotrzebnie nie komplikować, z drugiej ponieważ później będzie ich można łatwiej dokonywać. Przy pomocy tej metody rozumowania należy szukać tylu wielkości wyrażonych dwoma różnymi sposobami, ile w celu bezpośredniego przeglądania trudności, nieznanych terminów przyjmujemy za znane: w ten sposób bowiem otrzymamy tyleż porównań między dwiema równymi wielkościami. Po znalezieniu równań należy dokonać operacji, które pominęliśmy, nie posługując się nigdy mnożeniem, ilekroć będzie można użyć dzielenia. Mając więcej tego typu równań, trzeba wszystkie sprowadzić do jednego, tego mianowicie, którego terminy zajmą mniej stopni w szeregu wielkości proporcjonalnych w sposób ciągły, według którego to szeregu należy je uporządkować.
Ponieważ najczęściej stosowanym zabiegiem we wczesnej muzyce elektronicznej było frakcjonowanie brzmień, czyli dzielenie nagranego na taśmie dźwięku na szereg odcinków, by potem je sklejać w innej kolejności uwagę zwracano już wówczas na dość dużą ilość myślenia nad materiałami.

1 W pewnym okresie wydawało się, że termin muzyka na taśmę przejęty z angielskiego tape music będzie w stanie zastąpić terminy pomocnicze ... nagranie na taśmie było podstawową formą zapisu gotowej kompozycji.
2 Cechą logiki jest uniwersalna stosowalność oraz bezstronne uczestniczenie we wszystkich naukach ... gramatyka i logika świadczą człowiekowi usługi bazowe.
3. Cybernetyka i społeczeństwo muzyczne.
Według Chrisa Skinnera, czyli autora książki pod tytułem „Cyfrowi ludzie”, cyfryzacja wszystkiego jest wszechobecna, jako cyfrowi ludzie żyjemy w czasach czwartej rewolucji; pierwszą było powstanie człowieka, drugą rozwój cywilizacyjny, zaś trzecią globalizacja handlu; 7,5 miliarda ludzi którzy jeszcze dekadę temu nie mieli ze sobą łączności, ma możliwość natychmiastowego komunikowania za pośrednictwem technologii mobilnej, internetu. Siedem milionów lat temu pojawili się pierwsi przodkowie ludzi; cyfrowe społeczeństwo powstawało przez 70 lat. W Internecie sześćdziesiąt miliardów obiektów przez cały czas komunikuje się ze sobą.
Jak pisze Norbert Wiener w pracy „Cybernetyka i społeczeństwo , początek 1900 roku oznaczał dość duże zmiany w światopoglądzie ludzi. Kończyła się era fizyki Newtona opisująca świat, w którym wszystko dzieje się według ustalonych praw, świat skupiony i posegregowany w którym cała przyszłość wynika z dokładnie z całej przeszłości. Żadne pomiary nie są jednak nigdy ścisłe. Na skutek prac z zakresu miary i prawdopodobieństwa fizyka przestała rościć sobie pretensję do zajmowania się tym co się na sto procent zdarzy a zajmuje się tym co zdarzy się z ogromnym prawdopodobieństwem. W miarę jak entropia się zwiększa, Świat i wszystkie zamknięte układy w obrębie świata wykazują naturalną skłonność do utraty swych cech odrębnych, do przechodzenia od stanu najmniej prawdopodobnego do najbardziej prawdopodobnego, od organizacji do chaosu. Istoty ludzkie nie są układami izolowanymi - pobierają z zewnątrz żywność, która rodzi energię. Maszyna, podobnie jak organizm żywy jest urządzeniem, które w skali lokalnej i w pewnym okresie czasu zdaje się przeciwstawiać ogólnej tendencji do wzrastania entropii. To co odróżnia porozumiewanie się ludzi od porozumiewania się większości innych zwierząt, to (a) subtelność i złożoność stosowanego kodu i (b) wysoki stopień dowolności kodu. Stąd można w zasadzie dojść do koncepcji sposobu w Jaki elektrownia otrzymuje rozkazy. Jej działanie może być uważane za język sam w sobie. Przez działanie można tutaj rozumieć otwieranie i zamykanie przełączników, nastawianie transformatorów, generatorów, włączanie obiegu wody w turbinach. Przejście od połączeń mechanicznych do elektrycznych wywarło wielki wpływ na technikę. Silnik elektryczny jako sposób dystrybucji mocy może być wygodnie budowany na małą skalę w taki sposób, by każda maszyna mogła mieć własny silnik. Prawdopodobnie obecne społeczeństwo muzyczne w dużej mierze przypomina społeczeństwo oparte na teorii wiedzy. Jednak jak wykazują liczne prace istnieją poważne ograniczenia procesu wnioskowania opartego na obserwacjach oraz doświadczeniach, ponadto wiedza jest krucha. Jedno spostrzeżenie może obalić tezę która ma może z tysiąc lat. Spostrzeżenie to jest zatem nietypowe, ponieważ jest poza obrębem „,codziennej nauki”. Ponadto spostrzeżenie to wywiera poważny wpływ na przyszłe doświadczenia. Inna sprawa, że natura ludzka każe szukać dopasowania teoretycznego do zastanego stanu rzeczy. Prawdopodobnie wszystkie procesy dynamiczne można zaliczyć do dynamiki czarnych łabędzi! Najwyraźniej ludzi cechuje nieświadomość losowości. Można zatem powiedzieć, że płyty muzyczne które negatywnie oceniono były zapewne czarnymi łabędziami dla formacji, ale z pewnością nie były czarnymi łabędziami dla publiczności i fanów. W myśl ideału czarnego łabędzia, to czego nie wiemy jest istotniejsze od tego co wiemy. Czarne łabędzie są zdarzeniami o niezwykle małym prawdopodobieństwie, takim że zawodzą wszelkie próby przewidywań, więc można powiedzieć że są to zaburzenia ścisłości, pomimo tego że społeczeństwo jest w pewnym sensie ,„wyrozumiałe” warto wziąć poprawkę na swoją rodzinę, kraj, zwierzęta ... W zwyczajnej mechanice istnieje dualizm, który zabezpiecza w ogóle przed próbami zrozumienia czegokolwiek w tym czegoś tak dziwnego jak występowanie czarnych łabędzi. Nauka głupoty może iść ciężko. Wiadomo, że wszystkie zachowania mogą się zmienić w ekstremalnych warunkach. Czasami czarny łabędź powstaje w wyniku procesów modelowania: bierzemy zatem fragment świata i dokonujemy na nim analizy, rozbijając „karykaturę układu” na figury geometryczne – platoński uskok, to punkt zapalny, miejsce w którym platoński sposób myślenia wchodzi w kontakt z chaotyczną rzeczywistością. Możemy być zatem świadkiem powiększania się przestrzeni pomiędzy tym co ktoś wie a tym co się wydaje. W ekstremistanie panują takie nierówności, że losowa informacja może zburzyć cały światopogląd na daną sprawę - można zatem powiedzieć że mamy tutaj pewien problem ze znalezieniem modelu dopasowanego do danej grupy zjawisk, podobnie można powiedzieć, że na coś nie ma teorii. Wszelki materiał myślowy wywodzi się z zewnętrznych lub wewnętrznych doznań; ich połączenie oraz rozkład zależy od umysłu i woli jednostki. Nie ma chyba rzeczy mniej skrępowanej od wyobraźni. W zasadzie można powiedzieć, że nie może ona przekroczyć pierwotnego zestawu idei dostarczonych przez zmysły człowieka, to posiada dość duże pole do popisu kiedy chodzi o mieszanie, zestawianie i modelowanie. Zatem możliwe jest wytworzenie łańcucha wydarzeń noszącego znamiona rzeczywistości ... następnie można temu łańcuchowi przypisać miejsce w czasoprzestrzeni, uznać je za istniejące normalnie i przypisać mu znamiona faktu historycznego. Być może coraz częstsze przytrafianie się czarnych łabędzi może mieć związek ze zmianami klimatu. Pięćdziesiąt jeden miliardów ton gazów cieplarnianych ziemianie emitują do atmosfery co rok Około miliarda ludzi nie ma stałego dostępu do prądu; ponadto połowa z tych osób zamieszkuje tereny Afryki Subsaharyjskiej. Zużycie energii rośnie wraz z dochodem na osobę. Można jednak zauważyć tutaj mimo to rozmaite wyjątki od reguły: W. V. Quine wykazał istnieenie rodzin spójnych logicznie interpretacji i teorii przystających do danych serii faktów. Wyobraźmy sobie wypadek samochodowy. Nasz samochód ledwie drasnął na moście czarny samochód osobowy jadący przed nim. Niestety kaskada wypadków sprawiła, że wypadek stal się strasznie ponury - zginęło w kaskadzie zderzeń zginęło tyle ile jedna 4 milionowa osób nie mających prądu stale na ziemi w tym roku. Dlatego możliwe, iż czujemy się odpowiedzialni za tyle zgonów. Szybkie dopasowania w rozmaitych językach dają sporo błędnych dopasowań. Każde z nich jest spójne logicznie, wszystkie są pozbawione nonsensów, ale mimo wszystko brakuje wiarygodnego opisu przebiegu katastrofy co jeszcze pogłębia jej rozmiar. Czyli nie wiadomo co się stało i można z opisu tego ekstremistanu sporo wywnioskować na przykład o potencjalnej ucieczce z miejsca „,zbrodni”. Sprawę można jednak spróbować wyjaśnić w całości posługując się szumem ocen. Kiedy podzielić uczestników wydarzeń na cztery zespoły okazuje się że zespół A „trafił w miarę bezbłędnie”, ocena zespołu B jest „systematycznie zniesiona w bok”, ocena zespołu C to kompletny „zaszumiony rozrzut pomiarów”, ocena D to „kilka bezsensów” na tle „dobrze wiarygodnych odpowiedzi”. Warto zatem mieć na uwadze, że w przypadku decyzji choćby o przyznaniu patentu liczy się też rozrzucona „ocena merytoryczna”. Po pandemii Covid - 19 można zatem śmiało powiedzieć, że tam gdzie jest osąd, jest też znacznie więcej szumu niż mogłoby się wydawać. Dla pobieżnego obserwatora realność zjawisk w ogóle nie podlega żadnej wątpliwości.
Logika nauki jest nieomylna i codziennie patrzymy na działalność nauki. Sama już możliwość dopasowywania matematyki do zjawisk i wrażeń zmysłowych wydaje się sprzecznością. Można zadać pytanie, czemu matematyka nie sprowadza się do kolosalnej tautologii? Jednym z najlepszych narzędzi matematycznych jest rachunek algebraiczny, który jest narzędziem przekształcania. Nadaje się on do znacznie większej rozmaitości kombinacji niż prosty sylogizm; lecz z drugiej strony jest to też narzędzie czysto analityczne i nie jest ono w stanie powiedzieć nam czegoś nowego.
4. Przemysł muzyczny.
„Czyż jedyną nadzieją planety nie jest to, że cywilizacja przemysłowa się zawali? Czy spełnienie tego nie jest naszym obowiązkiem?”
Maurice Strong, zastępca sekretarza generalnego ONZ
Pod koniec millenium przemysł muzyczny był zdominowany przez pewną liczbę grup; awangardowy styl odzwierciedlał pomysły wczesnego ,„kablowo - kasetowego” industrialu. Grupy postindustrialne zarabiały dość znaczące, jak na muzykę alternatywną pieniądze – jeśli przyjmiemy jako zakres zbiór formacji postindustrialnych. Widać zatem, że pewne „,naturalniejsze” zespoły tworzyły ciekawsze dzieła, już wówczas w myśl zasady „zwycięzca bierze wszystko”. A zatem dobry wirus rozprzestrzeniał się ponad trasami koncertowymi. Żyjemy w dość szczególnych czasach. Jedna wyjątkowo ciepła zima wystarczy, aby niektórzy zaczęli snuć dalekosiężne oczekiwania i formułować projekty radykalnych działań. Odwiecznym dążeniem ludzi było i jest dociekanie tajemnic przyrody martwej i ożywionej po to aby budować modele teoretyczne i stosować ich rozwiązania w praktyce. W przypadku biologii sporo osiągnięć doprowadziło od lat 1950 - tych do znakomitych wyników oraz przyczyniło się do zaspokojenia potrzeb człowieka jeśli chodzi o odżywianie, ochronę zdrowia, ubieranie się, kulturę itp. Zawsze jednak można mieć wątpliwości co do zakresu tych zmian. Co sprawia że czyjeś stwierdzenie jest prawdziwe? Musi być zawsze w tym przypadku znaczenie i fakt. Wiadomo, że pewna ilość teorii matematycznych i fizycznych jest już nie do przewrócenia, może jako przykład rozważmy zwykłą mechanikę kwantową. Stan obiektu w obrazie Schroedingera jest opisywany zespoloną funkcją falową oznaczaną zwykle jako „,psi”. Patrząc na jakiś układ mechaniczny na początku budujemy równania opisujące zachowanie, to co zaobserwowaliśmy. Dokonujemy zatem swego rodzaju karykatury układu decydując się na kompromis. Ważna kwestia dotyczy tutaj tego, że praca ta zawodzi w przypadku materii ożywionej (społeczeństwo dość trudno się bada). Ułożone równania będą wchodziły w zakres zwyczajnej mechaniki teoretycznej. Ważne jest tutaj aby posiadać dobrą intuicję w tym zakresie i widzieć jakie więzy są nakładane na układ, jaki jest lagranżjan, jakie są współrzędne uogólnione. Stosując reguły Jordana wykonujemy łatwe kwantowanie równań ruchu i po chwili mamy już kwantową karykaturę układu. Równania można zatem już rozwiązywać dla różnych przypadków, przy czym przejście do zwyczajnej mechaniki dokonuje się bardzo łatwo, na tyle że nie warto o tym wspominać. Mechanika kwantowa jest zatem uogólnieniem mechaniki klasycznej na bardzo małe obiekty, czyli taki których rozróżnienie stanowi kres rozróżnień materii, czy Wszechświata dla człowieka. Zdania mechaniki kwantowej i fakty jakie one opisują stanowią niepodważalną prawdę, ale czy to tylko zbieg okoliczności? Dobrze więc iż mikroświat cechuje dualizm korpuskularno - falowy oraz, że faktem jest że mikroświat jest dualny w sensie doświadczenia. Gdyby znaczenie było inne, gdyby korpuskularno - falowy znaczyło polarno - ciśnieniowy nauka nie mówiłaby prawdy. Znaczenie zdania i fakt są tu jawnie identyczne, a w każdym razie tak samo się je określa: mikroświat cechuje dualizm korpuskularno - falowy. I dzięki tej identyczności, homonimii, o nauce można powiedzieć, że mówi prawdę; znaczenie odpowiada faktowi.

Ciekawe rzeczy działy się niegdyś w filozofii logiki. Znaczeniom zdań nadano rangę samodzielnych nierealnych bytów występujących pod nazwą sądów. Na uwagę zasługuje to, że same sądy a nie zdania traktowano jako fałszywe lub prawdziwe. Oczywiste jest, że żadna część nauki nie jest zupełnie izolowana od reszty; nawet najlepiej wyodrębnione fragmenty nauki będą w każdym razie zawierały te same prawa logiki i arytmetyki.
Jak widać ludzie nie tylko w branży muzycznej mają sporą skłonność do ignorowania znaczenia wartości skrajnych. Kiedy w latach 1980 - tych powstawały formacje industrialne na bazie zwyczajnego metalu nikt by nie przypuszczał, że po pewnym czasie fani będą świadkami zjawiska typu, jeden bierze wszystko. Formacje które wówczas powstawały nie od razu dostawały kontrakty płytowe - na uwagę zasługuje używanie roboczych i pomocniczych nazw do momentu kiedy wyklaruje się jawny kształt grupy. Aż do końca la 1990 - tych kapele industrialne dzierżyły w pewnym sensie aurę upadku muru berlińskiego; niemała ilość elementów programowanych cyfrowo przybiżała styl do stylów pionierów industrialu; różnicą był jednak złowrogi i ciężki automat perkusyjny. Czasami zwolnione tempo nic nie dawało, zaś posądzenia o celowe spowalnianie brzmienia to jeszcze jeden przykład enigmatycznego spoglądania na rozmaite dziennikarskie echa oraz humanistyczna indolencja paczek” w których trzymali się pewni ludzie. Muzyka nie przypominała programowanych brzmień innowatorów nurtów z kręgu muzyki elektronicznej. W przypadku kiedy na przykład cover dobrze komponował się całościowo z industrialną otoczką, malkontenci mogli snuć podejrzenia o siłowe uproszczenia efektów poszukiwań brzmieniowych metalu. A wszystko działo się na planecie na której ludzie tłoczą się w miastach, handlują z całym światem i podróżują, kiedy zatem w jakimś miejscu służba zdrowia zawodziła i pojawiała się zaraza, docierała ona dosłownie wszędzie. W latach 1980 - tych powstały rozmaite wytwórnie płytowe specjalizujące się z „psychodelicznych obliczach muzyki”. Kolejne wydawnictwa formacji były już bardziej zaawansowane oraz przepełnione brzmieniami samplerów, kręcono też psychodeliczne klipy. Na uwagę zasługuje odejście brzmień w stronę metalu oraz nurtu drum and bass.
Pewne grupy muzyczne reaktywowały się ostatnio i wygenerowały materiały których ogólna otoczka oscyluje według „społecznego światła Ziemi”. Jak pisze Chris Skinner [1]. „według oficjalnych danych, jeden na ośmiu Amerykanów żyje w 2018 roku w ubóstwie, co w 2015 roku oznaczało ilość 43 milionów osób; w Wielkiej Brytanii w ubóstwie żyje jeden na pięciu spośród całej populacji tego kraju. Na świecie w biedzie żyje niemal połowa ludzi. Oznacza to, że ponad trzy miliardy osób na Ziemi ma na życie 2,5 dolara dziennie. A wśród nich, jedna na trzy osoby, czyli 1,3 miliarda łudzi żyje w skrajnym ubóstwie, czyli ma na życie mniej niż 1,25 dolara na dzień."
W przypadku nowych wydawnictw muzycznych na uwagę zasługuje dobre brzmienie, wizja producencka i dobra realizacja nagrań, siła, skrajność ciężar oraz dziwność. Dzieje pieniędzy są odbiciem dziejów człowieka, a dziś nie ma już mamutów, tygrysów szablozębnych. Człowiek ucywilizował się. a także zdobył pozycję dzięki temu że niegdyś był w stanie funkcjonować w grupach liczących setki osobników - neandertalczycy, których około 99,5 procent DNA jest identyczne z naszym wyginęli około 40 tysięcy lat temu; byli oni ostatnim gatunkiem Homo żyjącym równolegle z Homo sapiens; używanie pieniędzy równolegle z wymianą rzeczy za rzeczy jest znane od około 4700 lat. Okazuje się że pieniądze powstały jako mechanizm kontrolny - oparty na wspólnych wierzeniach - służący rządom starożytnego Sumeru i pozwalający na nadzorowanie rolników uprawiających ziemię. Możliwe, że lata 2020 - te przyniosą wiele zmian na liczącej 4,54 płus minus 0.05 miliarda lat, trzeciej licząc od Słońca oraz piątej pod względem wielkości planecie Układu Słonecznego. Do obszernego zbioru odbiorców docierają wydawane w znikomych wykładach produkcje muzyków wszystkich kontynentów. Możliwe, że najszybsza i najpewniejsza oraz bardzo interesująca droga do poznania ulubionego nurtu muzycznego to samodzielne prześledzenie całego jego rozwoju.
„ Wszystkie prawdy wynikają z siebie nawzajem i związane są z sobą węzłem wzajemnym. Cała tajemnica polega na tym, aby zacząć od pierwszych i najprostszych, a potem posuwać się dalej powoli oraz w pewnym sensie stopniowo, aż do najdalszych i najbardziej złożonych."
Rene Descartes
Autor tekstu: Sokil
Ilustracje: program AI
Literatura:
1. Skinner, C., Cyfrowi ludzie, Poltext, Warszawa 2018
2. Dawkins, R., Bóg Urojony, CiS, Stare Groszki 2018
3. Russell, P., Od nauki do Boga, Biblioteka Nowej Ziemi, Kraków 2010
4. Quine, W., V.. Filozofia logiki, Aletheia, Warszawa 2002
5. Wiener. N., Cybernetyka i społeczeństwo, Książka i Wiedza, Warszawa 1961
6. Kotoński. W.. Muzyka elektroniczna, PWM, Kraków 2002
7. Descartes. R., Reguły kierowania umysłem i poszukiwanie prawdy przez światło naturalne,
Antyk, Kęty 2002
