Wolne Pokoje "Teren Przyległy"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Self Released 2017
Zaskakujące - ostatnio dość dużo dzieje się w polskiej muzyce eksperymentalnej. Powstało - zresztą jak zawsze, relatywnie dużo projektów. Jeśli chodzi o definicje, to chyba post jest najbardziej adekwatnym przedrostkiem dostosowywanym do wszelakich nazw. Mięliśmy postindustrial, mamy postnoise, postIDM - zupełnie tak jakby tylko nawiązania i reminescencje do dawnych form sztuki miały sens. Wolne pokoje grają, w klimatach określanych jako współczesny mroczny ambient. Zaiste, tutaj, czyli do tego terminu, też dałbym przedrosek post, zatem mięlibyśmy post dark ambient!
Vienkāris "Puspēdējais"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Self Released 2018
Mamy tutaj do czynienia z melancholijnymi i spokojnymi balladami, granymi na gitarach akustycznych i elektrycznych (czasami używany jest lekki przester dla podkreślenia ciepła brzmienia instrumentu). Vienkāris to litewski projekt grający muzykę alternatywną trochę w klimatach folkowych. Coś jak The Ukrainians ... te klimaty (sam nie bardzo to lubię).
Mavroskeleto "Unshadow"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Self Released 2017
Nie jestem pewny; o co chodzi w twórczości formacji Marvoskeleto? Jest to chyba niezbyt optymistyczna muzyka. Kojarzy mi się ona z klimatami fantastyki naukowej. Marvoskeleto ma jednak poczucie humoru! Jest to jednak syntetyka, brakuje tu przesterów.
Humanfobia "Adonai"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Cian Orbe 2017
Humanfobia to dwoje awangardowych producentów z Chile - Sabila Orbe oraz Mist Spectra. Ich produkcje, to przeważnie gotycki i bardzo minimalistyczny dark ambient. Jak wynika z pobieżnej eksploracji internetu Humanfobia, pomimo znacznego wkładu w szeroko rozumianą muzykę elektroniczną, ma niezbyt dobrze rozwinięty marketing. To wielka szkoda. Muzyka chilijskiej formacji posiada ciekawy klimat i lampowo zabarwione, przesaturowane, analogowe brzmienie.
Ripley Sterling "Duress"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Self Released 2018
Ale miazga ... dawno nie słyszałem takiej cyfrowej kakofonii! Mamy tutaj typowy rytmiczny power noise, taki niczym z Ant-Zenu (w stylu Synapscape, Asche, Converter); nie taki ,,rozmyty'', do jakiego przyzwyczaiły nas znane skądinąd japońskie formacje grające przesterowany ostry hałas (Government Alpha na przykład). Tutaj wszystko jest dokładnie zaplanowane i poukładane.
Bazel "This Again! Still Mandatory"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Self Released 2018
Jest to ostanie jak dotąd wydawnictwo czeskiego duetu (rezydującego w Pradze) - duetu dość już znanego w kręgach muzyki elektronicznej i alternatywnej. Do twórczości Eweliny Chiu i Daniela Vlčeka trzeba się po prostu przekonać. Na początku poznawania poszczególnych wydawnictw wydawało mi się, iż materia muzyczna generowana przez formację, nie posiada w ogóle ,,uderzenia''. Najbardziej podobały mi się elektroniczne, ambientowe utwory z niewielką ilością wokalu. Muzykę Bazel można jednak polubić. Te triphopowe głosy są niezłe, obrazu całości dopełniają ciekawe teksty i bardzo ,,obce'', wykręcone, brzmienia skompoznowane prawdopodobnie dzięki użyciu cyfrowej syntezy dźwięku.
Skrętwa "Skrętwa"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Plaża Zachodnia 2017
To dobrze się składa, że ostatnio wychodzi relatywnie dużo albumów polskich wykonawców. W ogóle to chyba coraz częściej w muzyce wydawnictwa są generowane w ogóle bez uwzględniania tempa oraz metrum. Przykładem mogą być albumy kapel grających postIDM.
Synapse Horizon "Crossroad to the Void"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Self Released 2018
Jest to jakaś forma dziwnego ambientu! Z reguły w ogóle nie słucham takich mdłych pozycji; wydaje mi się iż album ten niczego nie wnosi do ,,muzyki bez bitu''; podobnych klimatów jest ogólnie na rynku dość dużo. Brzmienie jest tutaj bardzo pompatyczne i nobliwe; zatem brak tu zupełnie poczucia humoru - szkoda, bo czasy są doprawdy ,,chłodne''. Te dość zawiłe struktury które tu są, tworzone chyba z wielu klastrów, to przykład minimalu. I dlatego nie jestem przekonany co do tego, czy jest to w ogóle brzmienie otoczenia, czy może jakaś forma subiektywnej muzyki twórcow (coś jakby odgłosy z innych pokładów rozumu lub brzmienia ,,z wnętrza umysłu'').
Somnoroase Păsărele "Voma"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
Self Released 2016
Dawno nie słyszałem takiej dziwnej muzyki! Z jednej strony mamy tutaj sporo zimnych, cyfrowych i przede wszystkim osobliwych, wysoce odhumanizowanych, bardzo nieregularnych brzmień; z drugiej strony omawiana materia muzyczna ma cyfrowe, gliczowe elementy współczesnego nurtu new electronics - mocniejsze partie zahaczają nawet o, wyeksploatowany już nieco, nurt postnoise... Klimaty są na tym wydawnictwie dość wesołe, a potem jakoś dziwnie mroczne zarazem - chyba na zasadzie kontrastu! Jak wiele zespołów grających muzykę elektroniczną, Somnoroase Păsărele generuje coś, co można określić jako industrialny dark ambient, lub ,,mroczna muzyka duszy''. Formacja Somnoroase Păsărele ma siedzibę w Rumunii. Nie wiem, czy to wpływa na oryginalność, bo w samym brzmieniu nie daje się tego słyszeć.
Voice Industrie "Power"
- Szczegóły
- Drumcomputer
- Kategoria: Recenzje
A Different Drum 2003
Ciekawe techno w stylu Underworld z czasów ,,Second Toughest in the Infants'' - płyty ze znamienitymi komercyjnymi utworami. Pierwsze dwie, trzy płyty Underworld miały, jeśli dobrze pamiętam taki transowy charakter. Do bitu oraz przesterowanych basów w klimatach 303 dodawane były dość łagodne, odhumanizowane wokale, dochodzące do odbiorcy jakby z oddali.